Monday, October 10, 2011

Luther vaarassa (3)


Otsikko: Luther vaarassa (3)
Viestejä yhteensä: 23
Keskustelu aloitettu: 28.06.2007 14:51
Viimeisin viesti: 29.06.2007 19:08

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 14:51
Kirjoitukseni Lutherin kannalta ratkaisevasta vuodesta 1520 katosi nettiruukusta, kuten muidenkin kirjoittajien tuoreet palstat.

Tässä palstassa keskityn Wormsin valtiopäiviin keväällä 1521, niihin liittyviin henkilöihin ja eräisiin dramaattisiin kirkollisiin ja valtiollisiin tapahtumiin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 14:58
Tammikuun 3 paavi Leo X kirosi Lutherin kirkonkiroukseen. Bullan nimi on "Decet Romanum Pontificem".

Martin suojelija vaaliruhtinas Fredrik Viisas vaati nyt, että ennenkuin tuomittu mies vangitaan ja mahdollisesti teloitetaan, häntä itseään on kuultava.

Paavi Leo X oli antanut Fredrikille "Kultaisen Ruusun" kaikkine etuineen sitoakseen Saksin voimamiehen lähemmin itseensä.

Keisari Kaarle V avasi Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan valtiopäivät Wormsissa 28. tammikuuta ja ne kestivät toukokuun 25. asti 1521.

Luther sai keisarin kutsun tulla Wormsiin kuultavaksi huhtikuun 17.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 15:02
Johann Eck oli valmistautunut hyvin tähän tilaisuuteen, joka oli monella tavalla jo hyvin tärkeä.

Paavia jyrkästi jo arvostelevan Lutherin suuri kansansuosio huolestutti keisaria, oihan Martti toivotettu hurraa huudoin tervetulleeksi Wormsin kaupunkiin.

Eck asettti valtiopäivien neuvotteluhuoneeseen taulun, johon oli kirjoitettu kaikkien Lutherin julkaisemien kirjoitusten nimet.

Hän kysyi "oletko kirjoittanut nämä kirjoitukset ja uskotko yhä niin kuin niissä lukee"

Luther mietti hetken ja pyysi sitten aikaa saada valmistaa vastauksensa tähän ratkaisevaan kysymykseen.
Se myönnettiinkin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 15:06
Luther vietti illan ystäviensä ja neuvonantajiensa kanssa ja varmasti myös rukoili paljon.

Seuraavana päivänä hän antoi vastauksensa.

Johann Eckin taulussa mainitut kirjoitukset ovat kaikki kyllä hänen kirjoittamiaan. Mutta ne voidaan jakaa kolmeen ryhmään

1. Kirjoitukset, jotka myös hänen vastustajansa hyväksyvät. Niitä ei tarvitse kieltää.

2. Kirjoitukset, joista hän pitää kiinni kunnes pyhän Raamatun perusteella ja järkisyillä hänelle osoitetaan, että hän on erehtynyt.

3. Kirjoitukset, jotka hyökkäävät henkilökohtaisesti muita vastaan. Näistä Luther oli valmis pyytämään anteeksi loukkauksiaan, mutta ei tinkimään itse asiasta.

Lähtiessään valtiopäivien neuvottelusalista, Luther sanoi "olen mennyttä miestä"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 15:25
Luther tuomittiin kovin sanoin Wormsin valtiopäivien päättyessä toukokuun 25.

Edikti riisui Lutherilta kaikki oikeudet. Hän on hereetikko ja lainsuojaton, jonka kuka tahansa saa tappaa viranomaisten asiaan puuttumatta.

Myös harhaoppiseksi tuomitun Lutherin kirjojen lukeminen kiellettiin lain uhalla.

Tulisen tekstin rungon oli laatinut kardinaali Girolamo Aleandro (1480-1542). Erittäin lahjakas mies, Pariisin yliopiston kehittäjä ja vuodesta 1519 Vatikaanin legendaarisen kirjaston hoitaja, Aleandro oli paavin nuncio Wormsin valtiopäivillä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 15:32
Kun Martti lähti vaikealle matkalleen Wormsin kaupunkiin, hänen seuraansa lähti arvostettu Wittenbergin yliopiston teologian professori Nicolaus von Amsdorf (1483–1565).

von Amsdorf oli tuon ajan tapaan ollut Tuomas Akvinolaisen oppilas ja etevä skolastiikan ja Aristoteleen filosofian taitaja. Tuo teologia oli erittäin älykästä, terävää ja myös melkoista viisastelua... montako enkeliä mahtuu neulannupille?

Luther tuli hänen oppilaakseen ja teki professoriin suuren vaikutuksen. Skolastisen kunnian teologian sijaan hän oppi Lutherilta Augustinuksen opetusta armosta ja Kristuksen ristin teologiaa.

Miehistä tuli elinikäiset ystävät ja Amsdorf vaikutti voimakkaasti uskonpuhdistuksen alkuvaiheisiin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 15:35
Jeesus ei jättänyt Lutheria yksin, vaan toi hänen lähelleen valmistamiaan ihmisiä, jotka pystyivät häntä hädässä auttamaan.

Nicolaus oli Lutherin ja Karlstadtin tukena Leipzigin 1519 keskustelussa Johann Eckin kanssa ja nyt Wormsin valtiopäivillä 1521.

Hän osallistui reformaation läpimurtoon Magdeburgissa (524), Goslarissa (1531) ja Einbeckissä (1534) sekä osallistui Schmalkaldenin kappaleiden kirjoittamiseen (1537).
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 15:38
Nettiruukun keskustelujen kannalta von Amsdorf on mielenkiintoinen.

Hän omaksui Lutherin opetuksen hyvistä teoista vielä jyrkemmin kuin Luther itse.

Hyvät teot eivät ainoastaan ole hyödyttömiä ihmisen vanhurskauttamisen asiassa vaan itse asiassa vahingollisia. Niitä ei saa tehdä eikä niistä puhua.

En tietenkään sano, että 1500-luvulla näissä merkeissä kehittynyttä "amsdorfilaisuutta" olisi esikoisten parissa tänään. (liike sammahti Lutherin aikana aika pian)

Tarkoitan, että reformaation ajan keskustelunaiheet pulpahtelevat yhä esiin, koska ne liittyvä syviin uskomme peruskysymyksiin.
Näistä on puhuttu ennenkin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 21:26
Martti Lutherin kuolemantuomion Wormsin valtipäivillä 25.5. 1521 julisti keisari Kaarle V.

Sitä lainsuojattomaksi julistaminen merkitsi, pikaista surmaamista, jota myös odotettiin tapahtuvaksi. Kun Luther katosi paluumatkallaan Wittenbergiin lähes vuodeksi, huhu alkoi levitä, että hän oli kuollut.

Kaarle V Espanjalainen (1500-1558) on viimeinen Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan hallitsija, jonka paavi kruunasi.

Hän seurasi valtaistuimelle Rooman kirkkoa lähellä ollutta isoisäänsä Maximilian I:stä, joka kuoli 1519, koska hänen oma isänsä, kruununperillinen, oli yllättäen kuollut nuorena 1506.


 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 21:47
Lutherin vaarallisimpia vihollisia oli siis itse keisari Kaarle V, jonka kätyreiltä häntä suojeli vaaliruhtinas Fredrik Viisas ja myös tämän poika Juhani.

Keisarista kertoo ehkä jotain, että hänen isänsä oli Kastilian Filip Kaunis (1478-1506) ja äitinsä Joanna Hullu (1479-1555) Juana La Loca.

Kaarlen vanhempien rakkaustarina on erittäin koskettava, ja on ollut monien kirjojen ja elokuvien aiheena.

On tärkeä panna merkille, että Juana de Aragón y de Castilla oli Espanjan "katolisen kuningasparin" Ferdinandin ja Isabellan tytär.

Toisin sanoen Lutherin vihollisen, keisari Kaarle V, sukujuuret menevät Espanjan historian fanaattisimpaan uskonnolliseen hallitsijapariin, joka karkoitti juutalaiset maasta (he yhä muistavat sen) ja lähetti Kristofer Kolumbuksen merten taakse maailman ääriin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 21:55
Kaarle V äiti, Joanna Hullu, syntyi Toledossa 1479.

Soiko mikään kello muistissasi keskiajan Toledon kanssa?

Ferdinand ja Isabella antoivat Torquemadalle tehtäväksi puhdistaa Espanja hereetikoista ja sala-juutalaisista.

Inkvisition päämaja oli pyhän Tuomaan kirkko Toledossa. Se on minusta edelleen sangen synkeitä muistoja herättävä vierailupaikka Espanjassa.

Espanjan inkvisitio on nimittäin laitos, joka on jättänyt ehkä rumimman ja hirveimmän läiskän kristillisen kirkon historiaan Euroopassa. Sen kristinuskon arvostelijat usein yhä mainitsevat, samoin juutalainen kansa.

Juanan avioliitto Maximilian I pojan Filip Kauniin kanssa solmittiin 1496 Lillessä ja 1500 hän synnytti esikoisensa, josta oli tuleva keisari Kaarle V.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 21:59
Tämä nainen oli kruununperillinen ja hänestä oli tulossa Espanjan valtiatar.

Hänen veljensä, Ferdinandin ja Isabellan vanhin poika Juhani kuoli nuorena, samoin hänen sisarensa Isabella ja samoin tämän vastasyntynyt lapsi Miguel.

Joanna, laillinen vallanperijä, menetti järkensä (mahdollisesti jakomielitautinen).

En ole asian tuomari, mutta ehkä tämä jälkeläisten kohtalo kertoo jotain siitä, mitä taivaan väki ajatteli tästä kuningasparista ja inkvisitiosta?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:09
Kerrotaan että Joanna oli sydänjuuriaan myöten rakastunut mieheensä Filip Kauniiseen, ja odotti yöt päivät hänen paluutaan matkoilta.

Kun he olivat yhdessä, hänen mustasukkaisuutensa ja jatkuva miehensä sairaalloinen epäily olivat painostavia hoville. Kaikki kauniit nuoret naiset Filipin lähellä olivat mahdollisia rakastajattaria...

Filip ja Joanna olivat matkalla Burgosissa syyskuussa 1506, kun Filip yllättäen sai vaikean lavantaudin ja kuoli.

Tässä vaiheessa ilmeisesti Joanna sekosi täysin ja surevaa leskeä ei moneen päivään tahdottu saada ruumiin luota pois.

Laillisena vallanperijättärenä hänet suljettiin Tordesillan linnaan, jossa hänet vuosien kuluttua lopulta lukittiin ikkunattomaan tornihuoneeseen.

Ferdinandin ja Isabellan tytär Joanna kuoli 12.4. 1555 vietettyään puoli vuosisataa vankeudessa. Hänet on haudatta Grenadaan.
MikkoL:
Nuoren Joannan muotokuva
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c4/Juanaaragon1479.jpg
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:15
Tällainen on siis Kaarle V äidin ja isän tarina.

Kun hän tuomitsi Martti Lutherin Wormsin valtiopäivillä 1521 hänen oma äitinsä oli henkisesti sairaana mutta muodolliseseti Kastilian kuningattarena Tordesillasin linnassa.

Sen ajan mielenterveydenhoito oli vähän alkeellista.

Lutherin tuominneen keisari Kaarle V aikana hänen hallitsemastaan maasta lähteneen Kolumbuksen löytämä "Uusi Espanja" alkoi tuottaa kultaa.

Kiitos konkvistadorien, Hernán Cortésin ja Francisco Pizarron ja heidän iloisten veikkojensa atsteekkien ja inkojen mailla.

Historia ei muista näitäkään espanjalaisia kristittyjä oikein hyvällä.

Keisari Kaarle V itse oli vähällä päättää uskonpuhdistuksen asian vuoteen 1521.
Mutta Herra ei sitä sallinut.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:24
Kaarle V näki uskonpuhdistuksen leviävän Saksiin ja muualle Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan alueelle vastustamattomalla voimalla.

Lutherin kiroamisesta ja henkipatoksi julistamisesta ei ollut suurta apua, ne jäivät paperille, koska miestä suojeltiin ja hän oli kansan rakastama. Toisin kuin espanjalainen Kaarle V itse.

Keisari päätti, että uskonpuhdistus ei saa levitä myös Alankomaihin ja saattoi 1522 Saksassa voimaan inkvisition isosisänsä ja äitinsä, Ferdinandin ja Isabellan malliiin.

Vuonna 1550 Kaarle V jopa määräsi kuolemantuomion tällaiseen harhaoppiin kuulumisesta (Ranskassakaan tilanne ei ollut vielä niin paha, vaan hugenoteilla oli vielä monia oikeuksia).
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:28
Miten Herra Jeesus järjesti suojaa haavoittuvalle ja uhanalaiselle evankeliumin leviämiselle tältä kiihkomieliseltä espanjalaissyntyiseltä keisarilta?

Kaveri sai muuta puuhaa, joka piti hänet poissa suurilta vapaan evankeliumin elopelloilta. niin että Sana sai juurtua.

Jo Wormsin valtiopäivien aikaan 1521 keisari Kaarle V kädet olivat täynnä ongelmia kun pahuksen ranskalaiset painoivat pohjois-Italiaan ja uhkasivat jopa paavin valtaa.

Tämä näytti hallitsijan silmissä paljon pahemmalta kuin Jumalan Sanan leviäminen kansankielellä ja Lutherin saksalainen messu virsineen (Mikä todellisuudessa oli pahempi)

Ja varmuuden vuoksi Ottomaanien imperium pisti ranttaliksi Itävallan ja Unkarin suunnalla, ja nerokas sulttaani Suleiman Loistava piti Kaarlen hermot kireällä ja sotajoukot liikkeellä (1494-1566).
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:32
Keisari Kaarle V oli näin suurten vihollisten kanssa jatkuvasti menossa, eikä kerinnyt käyttämään huomattavia sotilasvoimiaan ja katolisen kirkon apua Lutherin ja hänen ystäviensä kukistamiseen. Näin Herra suojeli arkaa evankeliumin taimen kasvua Saksan sydämessä.

Luther muuten itse oli erittäin huolestunut islamin hyökkäyksestä, ja hän oli pahoillaan etteivät eurooppalaiset tajunneet Turkin vaaraa (asia on ajankohtainen yhä tänään, Euroopan unionin kannalta)

Kun aikuiset eivät asiasta kiinnostuneet, hän ajatteli että ehkä lasten rukous auttaa Euroopan kristikuntaa ja sanoitti virren sekä paavia että sulttaania vastaan, jonka laitan tähän iltahartaudeksi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:33
.
Sun sanas suojaa, Jumala,
sen vastustajat masenna,
kun tahtovat ne alati
kukistaa valtaa Poikasi.

2.
Oi Kristus, voitonruhtinas,
sä näytä valtas, kunnias.
Sun kristikuntaas holhoa
ja sitä suojaa, vahvista.

3.
Lyö maahan sanas sortajat
ja niiden juonet kavalat.
Suo aina voittaa sanasi
ja lisää seurakuntaasi.

4.
Suo vastustajain tuntea,
ettet sä laumaas unhota,
vaan tahdot auttaa, vahvistaa,
kun vaarat sitä ahdistaa.

5.
Oi Pyhä Henki, lohduta
ja rauhaan meitä johdata.
Tuskissa anna huojennus
ja kuolemassa virvoitus.
MikkoL:
toivon että nämä tarinat antavat tämän virren veisuulle tiettyä vakavuutta!

Säk. 1, 2 ja 5 Martti Luther 1542, säk. 3 ja 4 Justus Jonas 1545. Ruots. 1562. Suom.
Jaakko Finno virsikirjaan 1583. Uud. Knut Legat Lindström 1867 ja komitea 1937.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:45
Kaarle V oli voimakas hallitsija, jolla on merkittävä tehtävä keskiajan Euroopan historiassa.

Katselen häntä tässä kirjoituksessa Wormsin 1521 tuomarina ja evankeliumin vihollisena, mutta Herra näkee hänen elämänsä aika lailla isommasta näkökulmasta!

Vuonna 1556 Kaarle V luopui vallasta. Hän antoi Espanjan, Alankomaat ja Amerikan Uuden Espanjan pojalleen Filip II (1527-1598). Muistat varmaan Filipin Espanjan armadasta, joka lähti Englantia valtaamaan.

Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan hän antoi veljelleen, Filip Kauniin ja Joanna Hullun toiselle pojalle Ferdinand I (1503-1564).

Vakava reumatismi pakotti Kaarle V luopumaan vallasta ja hän asettui länsi-Espanjaan Extremaduran Juste luostariin, jossa kuoli 1558.

Kaarle V Espanjalaisen maalliset jäännöksensä siirrettiin sieltä vuonna 1584 juhlallisesti San Lorenzo de El Escorial luostarin kuninkaalliseen panteoniin Madridiin.
MikkoL:
Kaarle V Espanjalaisen komea muotokuva wikipediasta
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/61/Emperor_charles_v.png
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 22:51
toistan tähän vielä Lutherin "lasten rukouksen" säkeitä, jossa kerrotaan siitä Jeesuksesta, josta koetan tässä historian äärellä puhua, meidän Herrastamme.

Hän on aika paljon suurempi kuin jaksamme aina pienine ongelminemme muistaa. Kuningasten kuningas.

Ja silti Herra, lihaksi tullut Jumalan Sana, ei kyllästy rukouksiimme, vaan pitää rakkaudessaan aivan meidän pikkuisista arjen huolistammekin vaarin eikä meitä jätä.


Oi Kristus, voitonruhtinas,
sä näytä valtas, kunnias.
Sun kristikuntaas holhoa
ja sitä suojaa, vahvista.

Lyö maahan sanas sortajat
ja niiden juonet kavalat.
Suo aina voittaa sanasi
ja lisää seurakuntaasi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 23:28
Martti Luther sanoi Wormsin valtiopäivillä, että se ei ole oikein ja on ihmiselle vaarallista toimia omaatuntoa vastaan.

Jumalan Sanaan sidottu omatunto vei Lutherin Wormsin valtiopäivillä sen ajan mahtavimpiin kuuluvan keisarin ja kirkon eliitin eteen sekä kuolemanvaaraan.

Näen silmissäni arvovaltaisen piispan edessä suomalaisen papin, joka ei vain voi omaatuntoaan vastaan toimia. Tämä tapaus taisi päättyä hyvin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 28.06.2007 23:29
Mutta näen myös useita suomalaisia pappeja, joiden Jumalan Sanaan sidottu omatunto heitä velvoittaa. Ja joiden tapaukset eivät ehkä pääty yhtä hyvin vaan edessä on karkoitus kirkon virasta.

En voi ymmärtää, miksi kirkkomme piispat eivät muista Wormsin valtiopäivien opetusta.

Uskonpuhdistaja Martti Luther antoi esimerkin siitä, mitä on aito raamatullisuus ja omantunnon totteleminen. Kaikki eivät olleet samaa mieltä, mutta mies oli ryhdikäs.

Onko tosiaan pyhä seksuaalisen tasa-arvon laki ja sekulaarin suomalaisen valtionhallinnon rooli sellainen, että piispamme unohtavat kevään 1521?

kysyn tätä rakkaalta kirkoltani kaikella vakavuudella ja jotenkin murheellisena. ei näin tarvitsisi olla.

Muistakaamme, että Martti Luther seisoi Wormsin neuvotteluhuoneessa Jumalaan turvaten Sana kädessään - ja voitti!
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 19:08
no entä itse pieni Wormsin kaupunki, jossa pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan valtiopäivät pidettiin keväällä 1521.

Worms sijaitsee lähellä Heidelbergiä ja mainitaan Saksan vanhimpana kaupunkina. Se oli roomalaisajan Borbetonus, merovinkiajan Wormatia, Wagnerin kuuluisaksi tekemän Niebelungenlied tarinan koti.

Vuonna 1525, neljä vuotta sen jälkeen, kun Luther oli siellä tuomittu henkipatoksi, Wormsin kaupungista tuli protestanttinen!

Neljä vuotta.

Tuskin olisivat tuota uskoneet keväällä 1521 Kaarle V Espanajalinen tai Johanne Eck tai viranomainen Ulrich von Pappenheim, joka vei Lutherin kadulla tungeksivalta kansanjoukolta salaa takaovesta neuvotteluhuoneeseen.

Ihmeelliset ovat Herran tiet.

No comments:

Post a Comment