Wednesday, October 12, 2011

Evankeliumi vaarassa


Otsikko: Evankeliumi vaarassa
Viestejä yhteensä: 60
Keskustelu aloitettu: 29.06.2007 20:35
Viimeisin viesti: 30.06.2007 14:33

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 20:35
Martti Lutherin elämä muuttui Wormsin valtiopäivien jälkeen. Hänestä tuli saksalaisten rakastama kansallissankari, perusvihollinen Leo X kuoli, Frederik Viisas piti suojatistaan huolta.

Evankeliumin asia alkoi levitä, ja sekä saksankielinen messu että kansankielinen Raamattu alkoi sytytellä herätyksen tulia ympäri Eurooppaa.

Vapauttava evankeliumi levisi lumivyöryn tavoin Raamatun käännösten, saarnojen, hengellisten laulujen ja virsien ja kansanopetuksen myötä (1524 Luther kehoitti julkisesti ruhtinaita järjestämään kansanopetusta, jotta he voisivat itse lukea Sanaa)

koko länsi-Euroopan kirkollinen ja valtiollinen tilanne alkoi nopeasti muuttua.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 20:40
Nürnbergin valtiopäivät 1523 ja 1524 yrittävät turhaan saada ruhtinaat tottelemaan Wormsin ediktiä. Luther on jo aivan liian suosittu, eikä sillä ole mitään vaikutusta.

Mies liikkuu ja kirjoittaa ja saarnaa Sanaa nyt vapaasti.

Mitäs perkele?

Kuten Lahden juhannusseuroissa muistutettiin, sielunvihollinen on vauhdissa sekä yksilöitä, että seurakuntaa vastaan.

Valitettavasti tämä syvällinen totuus ei ole vain jotain pientä nypläystä, kristityn sisäisiä tuntemuksia, vaan hirveää, kylmää ja pohjatonta vihaa Jumalaa ja Hänen ainoaa poikaansa vastaan.

Se tappoi Jeesuksen tätä maailmaa hallitsevien ihmisten käsien kautta. Ei mikään vaaraton juttu tämä perkele.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 20:43
Paholainen oli saanut mukavan tuolin Roomassa, etten sanoisi kultatuolin, ja aika lailla piteli sieltä käsin Jumalan lapsia tiukassa paikassa Kristuksen sijaiseksi itseään kutsuvan ihmisen kautta.

Wartburgin painin se oli hävinnyt Lutherille, joka viskasi sitä mustepullolla ja täytti Euroopan Jumalan Sanalla.

Evankeliumin voittokulku oli nopea ja paavin valta mureni, ei hän mikään kovin suosittu ollutkaan ja ahneena ja paheellisenakin tunnettu.

Jos et voita, liity mukaan. Vanhan vihtahousun itse käyttämä keinio, jota monet sen vallassa olevat ovat hokeneet.

Perkele lähti uskonpuhdistukseen mukaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 20:51
En sano, että talonpoikien tilanne olisi ollut mitenkään hyvä. Varmasti heidän oloissaan oli feodaaliajan olosuhteiden taustalta hieman korjaamista.

Tähän mahdollisuuteen paholainen nopeasti tarttui aloittaen Saksan riivaamisen, jota on jatkunut siitä alkaen melko pelottavissa määrin.

Sanoin että ei tämä ole mikään pitsin nypläystä. Ennenkuin tarina on ohi yli 100.000 saksalaista makaa vainaana ennen aikojaan ja uskonpuhdistus ja Luther on saanut polttoraudalla merkin otsaansa.

Kaikuja kuullaan vielä tänäänkin. Tyypillistä sielunvihollisen satoa ihmiskunnan keskellä Jumalan Pojan evankeliumin vastaisessa hengellisessä sodassa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 20:52
Efesolaiskirjeen sana ei ole turhaan Uudessa testamentissa (6:10-17)

Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan.

Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.

Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen.

Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia.

Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet.
Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 20:58
"niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen."

paha päivä tuli evankeliumin asialle äkisti pastori Thomas Müntzerin kautta, joka antoi talonpoikien aiheelliselle murinalle ja oikeuden vaatimuksille hengellisen luonteen.

Harz vuoristossa olevassa Stolbergin kylässä syntynyt Thomas Müntzer (1489-27.5. 1525) oli valmistunut kirkon papiksi 1513 ja toimi Braunschweigissa.

Kuten niin monet muutkin teologit, Müntzer sai voimakkaita vaikutteita Lutherin opetuksesta Wittenbergin yliopistossa tämän vaaran vuosina 1517-1520.

Hän tutustui myös Lutherin hyvään ystävään Andreas Karlstadtiin, joka oli Lutherin kanssa Johann Eckin haastamana Leipzigin väittelyssä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 21:03
Arvaamatta vihtahousun juonia Luther arvosti Müntzeriä niin paljon, että suositteli tätä papiksi Saksissa Etzgebirgen juurella olevaan Zwickaun kaupunkiin. 1520 hänet sinne otettiinkin arvovaltaisen suosituksen turvin.

Mutta nyt.

Olet ehkä nähnyt seurakunnassasi, miten hengellinen herätys alkaa iloisesti ja ihmiset tulevat parannukseen ja alkavat uskoa Jeesukseen.

Sitten tapahtuu jotain, ja heidän uskonsa alkaa vain kasvaa ja kasvaa kunnes herätyksen keskellä on ryhmä ihmisiä, jotka ovat kaikille ongelmana.
Suomeksi kai sanotaan "meni ööveriksi"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 21:11
Lutherin korviin alkoi tulla tietoja 30 vuotiaan papin toilauksista, omituisesta teologisesta sekoilusta ja lapsikasteen kieltämisestä. Martti alkoi ottaa etäisyyttä.

Tämä mies ei ollut Pyhän Hengen ja totuuden johdossa, vaan joku muu henki hänessä vaikutti. En viitsi sanoa mikä.

Wormsin valtiopäivien aikana huhtikuussa 1521 Zwickaun kirkonmiehet erottivat Müntzerin, vain noin vuoden palvelun jälkeen.

Mies lähti huhtikuun lopulla Prahaan, jossa puolalaiset kristityt ottivat hänet sydämellisesti tervetulleiksi Lutherin seuraajana. Ovet avattiin koteihin ja häntä kutsuttiin iloisesti saarnaamaan kirkkoihin.

Mitä lienee saarnannut, pahan käsiin kun oli joutunut. Marraskuussa 1521 kaikki kirkot olivat kiinni ja kukaan ei häntä kotiinsa halunnut.

Katkeroitunut Müntzerin antoi Prahan julistuksensa, jossa hyökkäsi lopunaikojen nimissä vihaisesti pappeja vastaan.
Neljä kappaletta on säilynyt meidän päiviimme asti.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 21:16
Müntzer poistui vähin äänin Prahasta joulukuussa 1521 ja vaelteli seuraavan vuoden pitkin ja poikin. 1523 hän sai papin paikan pienessä 900 hengen seurakunnassa Allstedtissa Thüringenissä.

Erittäin vaaralliseksi käynyt mies, kuolettava uhka Jeesuksen Kristuksen evankeliumille oli asettunut taisteluasemiin 1523.

Homma näytti ihan kristilliseltä ja uskonpuhdistuksen mukaiselta. Kesäkuussa hän otti entisen nunnan vaimokseen (niinkuin Luther myöhemmin). Müntzerin nuorikon nimi oli Ottilie von Gerson, joten hän tuli aatelissuvusta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 21:21
Uskonpuhdistuksen nimissä esiintyvän Müntzerin olemuksessa oli jotain, joka häiritsi Wittenbergin teologeja ja vaaliruhtinasta.

Fredrik Viisas ja hänen sielunhoitajansa, Lutherin oppilas ja sydämen ystävä George Spalatin, halusivat kuulustella Müntzeriä. Luther ehdotti, että he tapaisivat tämän kanssa hiljaisuudessa, mutta pastori vaati julkista keskustelua.

Asia jäi siihen. Ehkä ei olisi pitänyt jäädä. Sata tuhatta ihmistä on iso numero.

1524 Müntzer saarnasi Daniel 2 ja julisti olevansa Danielin tavoin unien tulkitsija ja Jumalan valtakunnan kohta ilmestyvän.

Saarnaa seuranneen kohun takia hän liukeni vaimonsa kanssa Allstadtista kesällä 1524.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 29.06.2007 21:33
Allstadtin valmistelut olivat ohi, perkele oli valmis ottamaan seuraavan shakki-siirron Herran Jeesuksen omia ja evankeliumin ilosanomaa vastaan.

Lestadiolaiset joskus käyttävät sanaa "rietas", mikä osuu kohdalleen. Tarina on iljettävä ja oksettava yhä tänään.

Allstadtista lähtenyt Müntzer asettui toiseen Thüringenin kaupunkiin, Mühlhauseniin. Kaupunkilaisilla ei ollut aavistustakaan, mikä heitä odotti tuon pastorin takia.

(1944-45 Mühlhausenissa oli pieni, mutta varsin huonomaineinen keskitysleiri Buchenwaldista tuoduille naisille. Vangit siirrettiin sieltä maaliskuussa 1945 Bergen-Belseniin. Dietrich Bohnhöffer teloitettiin Buchenwaldissa)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 07:10
Sielunvihollinen otti Jumalan Sanan vapautumisen kautta seurakunnalle julistetun evankeliumin.

Ja vei sitä pykälän eteenpäin.

Haukutaan nyt tosiaan paavia oikein kunnolla, emäpiruksi, haukutaan hänelle uskollisia kardinaaleja ja prelaatteja... ja haukutaan kaikki pappeja, niitäkin, jotka ovat Jumalan valitsemia aseita evankeliumin palveluksessa!

Piru tietää että ihmisestä on kiva ja kutittava haukkua parempiaan... ja huonompiaankin, se mukavasti tuntuu tuolla vanhan Aatamin luissa.

Jumalan Sana on kaiken kirkon opoin perusta, sanoo Luther.

Aamen, sanoo perkele, ja jatkaa "mutta ei se ole vain hengellisen vapautuksen ja salatun Taivasten valtakunann asia, vaan täytyyhän noin mahtavan Sanan näkyä elämässä tässä ja nyt."

"Sanoohan Raamattu että Kristuksen herruus tulee lopunaikoina. Lopun ajat ovat nyt, koska minä tiedän mitä Raamatun apokalyptiset näyt tarkoittavat"

Tämä kutittaa ihmisten luonnollista uteliaisuutta, vetoaa järkeen ja nostaa Sanan selittäjän aivan toiselle tasolle tavallisten kuolevaisten yläpuolelle.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 07:17
kuulostaakot tutulta?

alhainen osaa vedota pahaan meissä ihmisissä ja kapinaamme ja yhdistää meitä pahan sitein järkyttävin tuloksin.

usein luulemme, että tuo myrkyllinen hengellinen sekasotku on raikasta ja terveellistä evankeliumia korkeampaa ja tehokkaampaa ja jotenkin vain meille uskottua, asettaen meidät erilleen tavallisesta kirkkokansasta.

tämä on vaarallinen vastustaja, joka tietää mitä tekee ja on erittäin älykäs. moni viisas on sen asettamiin ansoihin langennut sielulleen turmioksi.

varsin ovelaa on esimerkiksi se, että ihminen ei usko persoonalliseen pahaan. se helpottaa sen työtä kovasti.

Arvailujemme mukaan alussa kauneimpia ja komeimpia ilmestyksiä Jumalan luomassa enkelimaailmassa, enkeliruhtinas, valon kantaja.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 07:18
Lahden juhannusseuroissa siitä Seppo kovasti varoittelu, useamman tunnin saarnan aikana.

minäkään en keveysti tästä kirjoittelisi enkä neuvoisi ketään hurstilla huumorilla tähän suhtautumaan.

se voi olla esikoisten herätyksessäkin lähempänä kuin luullaan.

eihän perkele olisi tehtävänsä tasalla, jos se jättäisi Jumalan omat rauhaan?

miksei täällä nettiruukussakin...
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 07:28
ja niin alkoi Tuomas Müntzer julistaa Mühlhausenissa parempaa evankeliumia. Eikä huonolla tuloksella.

Talonpoikien kapina pyhässä saksalais-roomalaisessa keisarikunnassa on Euroopan massiivisin kansannousu ennen Ranskan vallankumousta.

Se levisi nykyisen Saksan alueelle, Sveitsiin ja Itävaltaan ja mukaan liittyi lyhyessä ajassa ainakin 300.000 ihmistä.

oli Herran vuosi 1524 ja Müntzer oli avainhenkilö henkivaltojen taistelussa evankeliumia vastaan.

Evankeliumi oli todellisessa vaarassa paholaisen tarjoaman "paremman ja raamatullisemman evankeliumin" takia.

se vetosi ihmisissä aivan muihin tarpeisiin kuin siihen omantunnon aran ihmisen armollisen Jumalan etsintään, joka oli ollut vähällä ajaa Lutherin mielenterveyden rajoille.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 09:42
ennen kuin katsomme tarkemmin noita taustoja 1500-luvun alun Pyhässä roomalaisessa keisarikunnassa (joka ei ollut niin pyhä eikä niin roomalainen), joitain myöhempiä kaikuja.

Friedrich Engels kirjoitti 1850 teoksen Talonpoikien sota Saksassa. Siinä hän katselee kapinaa kokonaan sosiaalisesta ja taloudellisten rakenteiden näkökulmasta, ohittaen uskonnon.

Mielestäni uskonnon merkityksen vähättely ja väärin ymmärtäminen, joka näkyy tässäkin teoksessa, oli kommunistisen liikkeen suurin teoreettinen virhe, johon sen sinänsä hyvät yritykset parantaa maailmaa lopulta sortuivat.
MikkoL:
On mielenkiintoista, miten ateistinen Engels kiertää valheellisesti uskonnon sanomalla, että Müntzer oli vallankumouksellinen, joka käytti raamatullista kieltä, koska se oli ainoa, jota talonpojat ymmärsivät...

Mitenkähän paljon itä-Saksan koulut painottivat yksityiskohtaa, että Thomas Müntzer oli pappi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 09:48
Talonpoikien kapinaan liittyi aatelisten puolelta Florian Geyer (1490-1525). Hän tuli frankkien alueelta Geyerin linnasta Giebelstadtista ja on Saksan kansallissankareita.

Aatelisena Geyer osasi sotia, toisin kuin useimmat talonpoikien johtajista, ja kokosi legendaarisen "Mustan komppanian".

Engels (1850) piti Florian Geyeriä ensimmäisenä todellisena proletariaattina, työväenliikkeen edustajana.

Saksalainen kansanlaulu "Wir sind des Geyers schwarzer Haufen" otettiin kommunistisen puolueen reippaaksi marssilauluksi.

Myös Adolf Hitler ihaili tätä Lutherin aikalaista ja 8. SS ratsudivisioona oli nimeltään "Florian Geyer".
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 09:51
Liekö Suomen työväki sitä laulanut, en tiedä. Sanat kertovat myös Aatamista ja Eevasta, vapaiksi luoduista ensimmäisistä ihmisistä!

Wir sind des Geyers schwarzer Haufen,
Heia Ho Ho,
und wollen mit Tyrannen raufen,
Heia Ho Ho.

Ref.:
Spieß voran, drauf und dran,
setzt aufs Klosterdach den Roten Hahn.

Als Adam grub und Eva spann,
Heia Ho Ho,
Wo war denn da der Edelmann.
Heia Ho Ho.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 09:52
Wir woll'n nicht l¦nger sein ein Knecht,
Heia Ho Ho,
Leibeigen, frönig ohne Recht
Heia Ho Ho.

Ein gleiches Recht, das woll'n wir han'
Heia Ho Ho,
Vom Fürsten bis zum Bauersmann
Heia Ho Ho.

Uns führt der Florian Geyer an,
Trutz Acht und Bann,
Den Bundschuh führt er in der Fahn,
Hat Helm und Harnisch an.

Jetzt gilt es Schloß, Abtei und Stift,
Heia Ho Ho,
Uns gilt nichts als die Heilge Schrift.
Heia Ho Ho.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 09:52
Wir wollen’s Gott im Himmel klagen,
Heia Ho Ho,
Daß wir die Pfaffen nicht dürfen totschlagen.
Heia Ho Ho.

Den Pfaffen wollen wir kastrier'n
Heia Ho Ho,
Die Eier an die Kirchtür schmier'n.
Heia Ho Ho.

Bei Weinsberg setzt es Brand und Stank,
Heia Ho Ho,
Gar mancher über die Klinge sprang.
Heia Ho Ho.

(getragen)
Geschlagen ziehen wir nach Haus'
Heia Ho Ho,
Unsre Enkel fechten's besser aus.
Heia Ho Ho.
MikkoL:
vaihtelua virsien viittauksiini, nuotit löydät http://unionsong.com/u079.html
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 09:59
evankeliumi vaarassa

näet tässä reippaassa Hei ho ho! laulussa viittauksia Jumalaan, Pyhiin Kirjoituksiin, ihmisten tasa-arvoon, vapauteen yläluokkien tyranniasta ja ihmisen perusoikeuksiin.

Mitä pahaa noissa asioissa muka on?

Sanoppa muuta.

Jotain siinä on kuitenkin erittäin pahasti sekaisin.

Tätä laulua eivät kristityt juuri tunne Saksan kansanlaulujen ulkopuolella.

Se on kommunistien marssilaulu ja tuttu kahdeksannen SS ratsudivisioonan koville karjuille.

Ei jokainen, joka sanoo "Herra Herra" ole taivasten valtakunnan asialla, vaan voi olla jonkun muun valtakunnan asialla.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 10:07
ensin siellä pistetään punaista kukkoa luostareiden katolle (ja niin tehtiin, tuhatkunta kirkkoa ja luostaria paloi 1525)

Sitten lähdetään Jumalan nimissä kastroimaan kirkontorneissa olevia ukkeleita, onkohan tuo vanha sana Pfaffen suomeksi pappi?

Munat pois vaan, niin tahtoo taivaan Jumala!

ja tarina jatkuu reippaassa ja kansaan tarttuvassa menossa, mutta ei totisesti Pyhän Hengen inspiroimassa runossa.

marssilaulun sanat Heinrich von Reder 1885 sävel Fritz Sotke, 1919
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 10:42
Giebelstadt, Florian Geyerin kotikaupunki, on vuodesta 2000 ollut Saksan ilmavoimien tärkeä lentokenttä.

Modernin sotilaskentän komentaja, NEFF. Schmitt, on kirjoittanut ytimekkään katsauksen alueen historiaan ja kertoo siellä myös Florian Geyerin kuolemasta.

Hänen "Musta komppaniansa" tovereineen tuhosivat kevään 1525 kuluessa talonpoikien vihaamia aatelislinnoja, palatseja ja kirkkoja. Geyer itsekin oli julistettu kirkonkiroukseen.

Geyer ratsasti Rothenburg ob der Tauber saadakseen raskasta tykistöä, kun herttua von Waldenburg yllätti piispan joukkojen kanssa varomattomatasti Giebelstadtin ympärille asettuneet ja vailla johtajaa olevat talonpojat.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 10:46
Taistelu oli lyhyt ja talonpoikien vastarinta murtui melkein heti ammattisotilaiden hyökkäykseen.

Noin 10.000 talonpoikaa surmattiin Giebelstadtin pelloille ja hengissä vielä olevat pyrkivät Ignolstadtin linnanmuurien tuntumaan.

Siellä Rothenburgista hurjalla ratsastuksella palannut Florian Geyer yritti saada jotain epätoivoista vastarintaa aikaan.

Kaksi hänen sisarenmiehensä joukkoihin kuulunutta sotilasta pääsi Geyerin lähelle ja surmasi pahaa-aavistamattoman miehen. Florian kaatui veripellolle puolustamiensa talonpoikien sekaan yön tullessa.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 10:49
Florian Geyerin ruumis otettiin nopeasti kentältä ja haudattiin vielä samana yönä jonnekin salaiseen paikkaan, jota ei tähän päivään mennessä tiedetä.

Würtzburgin piispa käynnisti Giebelstadtin verilöylyn jälkeen oikeudenkäynnit, joissa vielä tuhansia seudun talonpoikia tuomittiin joko teloitettavaksi tai sokaistavaksi.

Molemmat silmät puhkaistiin niiltä onnellisilta, joiden päätä ei leikattu.
MikkoL:
Giebelstadtin lentokentän johtajan laatima historiikki sisältää myös kuvia linnoista ja Hitlerin ajan tapahtumista.

http://www.dashingdackels.com/
AshorthistoryofGieb.htm
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 10:54
miten nämä ja muut kohta mainitut vuosien 1524-25 tapahtumat vaaransivat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin voittokulun käy kyllä selville aikanaan.

Paholaisen vastaveto oli tehokas, osoitti syvää ihmistuntemusta ja kansanjoukkojen mielialojen ymmärrystä, ja pohjatonta vihaa Jumalan luomaa ihmistä kohtaan.

Sitä evankeliumin vastustaminen ja väärentely nimittäin pohjimmiltaan on, ihmisen vihaamista, jotta siitä aiheutuisi surua Jumalalle, joka rakastaa ihmistä enemmän kuin kukaan meistä pystyy tajuamaan.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:20
paholainen pääsi tarttumaan ihmisten asioihin, koska me ihmiset itse olimme luoneet erityisen suotuisat olosuhteet sen vihan kylvölle.

varmaan olet samaa mieltä, että tämä ei rajoitu vain 1500-luvun alun Saksan tilanteeesen.

toisaalta oli valtava evankeliumin nälkä, kirkko oli Lutherin sanoin "Baabelin vankeudessa", Jumalan Sanan sijalla oli monenlaista pyhimystä ja omien tekojen opetusta, kuten täällä nettiruukussa on moneen kertaan todettu.

toisaalta oli valtava yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden nälkä. Näin oman aikamme Pohjoismaiden tilanteesta katsoen tilanne oli aivan uskomaton ja talonpoikien sorto yhteiskunnan pohjaluokkana vailla mitään rajoja.

näiden kahden yhdistelmä oli tulenarka taula, jota vihtahousu osasi käyttää hyväkseen ja sytyttää metsäpalon suistaakseen evankeliumin valkoisen ratsun maahan ja palauttaakseen tutun ja turvallisen hengellisen pimeyden Jeesuksen Kristuksen kirkkoon.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:24
Marx ja Engels kiinnittivät huomiota tuon ajan yhteiskunnan luokkarakenteeseen. Tämä näkökulma on osoittautunut erittäin hedelmälliseksi ja auttaa ymmärtämään ihmisyhteisössä olevia jännitteitä.

He myös tarkastelivat erityisesti luokkarakenteiden suhdetta yhteisön perustavaan elinkeinojen tuotantoon ja omistussuhteisiin. Myös tämä on tärkeä yhteiskunnallisen analyysissä huomioitava seikka, joka auttaa ymmärtämään miten yhteisö toimii.

Vierastamme - ja toiset tietysti suorastaan rakastavat - marksilaisen filosofian tarjoamia ratkaisuja, jotka kommunismin romahdettua eivät ole niin ajankohtaisia.

sos.dem. puolueet joutuvat Euroopassa myös etsimään nykyään uudenlaisia näkökulmia, kun alistettu ja riistetty työväenluokka on kadonnut, ja metallimies maksaa kohta suomessa veroja kuin herra johtaja.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:28
Lutherin ajan yhteiskunnan ja talouselämän ymmärtämiseen noista työkaluista, luokkarakenne ja perustavat omistussuhteet, on kyllä apua.

Ehkä elämä oli silloin yksinkertaisempaa, toimeentuloerot jyrkemmät ja arvomaailma selkeämpi kuin tänään?

Lutherin aikaan talonpoika kustansi veronmaksuillaan, tullimaksuillaan kirkon kymmenyksillään ja loputtomilla erilaisilla veroilla joita hänelle kasattiin kaiken.

Teollisuutta ei juuri ollut, vesivoimaa ja tuulivoimaa käytettiin etupäässä myllyihin talonpojan kasvattaman viljan jauhamiseen.

Elettiin maatalouden ja karjanhoidon varassa agraariaikaa, ja perustuotannosta vastasi talonpoika.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:34
Heidän yläpuolellaan olivat sitten yhteiskunnan korkeammat luokat, jotka elivät varsin pitkälle talonpoikien kustannuksella, sananmukaisesti.

Kaupunkien ammattitaitoiset käsityöläiset ja kauppiaat muodostivat alemman keskiluokan porvariston, jonka merkitys hiljalleen kasvoi kansainvälisen kaupan kehittyessä.

Ylempää keskiluokkaa edustivat vanhojen valtaapitävien sukujen edustajat, jotka istuivat kaupunginhallinnossa, tärkeissä luottamustehtävissä ja hoitelivat keskenään kaikki hallintovirat.

Papisto muodosti oman luokkansa, olivat niin sanoakseni omassa sarjassaan ... monella tavalla.

Yläluokan aatelistosta erottui vielä kermana prinssien luokka, Pyhän roomalaisen keisarikunnan monien ruhtinaiden väki, joilla oli erityisiä etuuksia.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:37
Lutherin aikaan oli muodostunut vielä yksi väestönluokka, joka oli siellä jossain talonpoikien tasolla vailla mitään oikeuksia.

plebeijit olivat kaupunkien joutoväestöä, hanttihommia tekeviä työläisiä, hanslankareita, maattomia, oikeudettomia ja vailla mitään maallista omaisuutta.

Heitä oli aika paljon ja hekin olivat ihmisiä, ettei totuus unohtuisi. Engels yhdisti heidät analyysissään teollistuvan ajan alun riistettyihin työläisiin, ihmisiä, joiden ainoa arvo oli se työ, jota he tekivät ja josta voiton kääri kapitalisti.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:44
Aika viiltäviä ovat kertomukset tuon ajan talonpoikien elämästä.

kuten sanottu, heidän verottamiseensa perustui koko yhteiskunnan talouselämä (samaan tapaan kuin faaraoiden Egyptin loisto oli Niilin kastelemaa peltotilkkuaan hoitavan oikeudettoman ja ankarasti verotetun maanviljelijän harteilla).

Otan vain joitain esimerkkejä, josta toivottavasti talonpojan asema paremmin tulee esiin.

Aatelisella oli oikeus metsästää (talonpojalla ei ollut lupaa kalastaa, metsästää, kerätä rakennuspuita...). Mikäs sen hienompaa kun torvet toitottaen ja koirat haukkuen ajaa takaa komeasarvista peuraa.

No, peurat syövät öisin talonpojan pelloilla, mutta syökööt. Ja parikymmentä nuorta aatelishulttiota kun ratsastaa nauraen ja huutaen kauriin perässä talonpojan pellon läpi... siinä äijä vaimonsa ja lastensa kanssa sitten katsoo sivusta, kun kaviot kopsaa.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:48
"Kuulimme, että Walter on sitten kuollut. No, lakien mukaan me olemme tulleet noutamaan teiltä hänen parhaat elikkonsa, parhaan pukunsa ja parhaan työkalunsa" (kuoleman vero)

"Ai, Martha tahtoo naittaa tyttärensä. No, katsotaan saadaanko siihen lupa, se maksaa teille siis ..." (häävero)

Mene siitä sitten valittamaan ylimääräisistä veroista tuomarille, joka on hallitsevan luokan uskollinen edustaja, mitään talopojan oikeutta ei ollut juuri lakeihin kirjattu, velvollisuuksia sen sijaan oli.

Velkaantumista seurasi nopeasti maan menetys ja ruhtinaat vasalleineen kasvattivat maaomaisuuksiaan. Kaikkensa menettäneet talonpojat liittyivät kaupunkien plebeijeiden kasvavaan joukkoon. Siellä sitten pojat ja tyttäret koettivat keksiä toimeentuloa.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 11:49
"Kuulimme, että Walter on sitten kuollut. No, lakien mukaan me olemme tulleet noutamaan teiltä hänen parhaat elikkonsa, parhaan pukunsa ja parhaan työkalunsa" (kuoleman vero)

"Ai, Martha tahtoo naittaa tyttärensä. No, katsotaan saadaanko siihen lupa, se maksaa teille siis ..." (häävero)

Mene siitä sitten valittamaan ylimääräisistä veroista tuomarille, joka on hallitsevan luokan uskollinen edustaja, mitään talopojan oikeutta ei ollut juuri lakeihin kirjattu, velvollisuuksia sen sijaan oli.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:06
Velkaantumista seurasi nopeasti maan menetys ja ruhtinaat vasalleineen kasvattivat maaomaisuuksiaan. Kaikkensa menettäneet talonpojat liittyivät kaupunkien plebeijeiden kasvavaan joukkoon. Siellä sitten pojat ja tyttäret koettivat keksiä toimeentuloa.

Levottomuuksia puhkesi Schwartzwaldin Stühlingenissä elokuussa 1524.

Oli suuri kirkkopyhä ja raskasta sadonkorjuutyötä raatavien talonpoikien lepoa Lupfenin kreivi Sigmundin alueilla. (leikkuupuimuria ei oltu vielä keksitty suom.huom.)

Kreivitär sai silloin veikeän ajatuksen, lähetetään talonpojat keräämään sunnuntaina hänelle mansikoita ja myös simpukankuoria hänen nättejä kudonnaisiaan varten.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:14
Talonpojat esittivät 12 vaatimustaan helmi-maaliskuun vaihteessa 1525 Memmingenissä. Huomaa kirkollisten ja ajallisten asioiden läheinen yhteys:

1. seurakunta valitsee oman pappinsa ja voi erottaa tämän virasta
2. karjaa koskevat pikku-kymmenykset poistetaan, isojen kymmenysten valvontaan tulee seurakunnanvanhin
3. maaorjuus poistetaan, ihminen ei voi "omistaa" toista ihmistä
4. kalastus- ja metsästyoikeudet
5. rakennustarvikkeiden ja polttopuiden kerääminen metsistä
6. työvaatimusten pitää olla siedettäviä
7. feodaalisopimusten huonontamista piti rajoittaa
8. ulkopuolinen oikeudenmukainen vuokrien tason tarkistus
9. oikeudessa tulee tuomarin noudattaa pykäliin kirjoitettuja sääntöjä eikä toimia mielivaltaisesti
10. kyliltä laittomasti riistetyt maat oli palautettava
11. kuolemanvero lakkautettava
12. nämä vaatimukset todetaan Jumalan Sanan mukaisiksi
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:18
Pallo oli näiden 12 artiklan julkaisemisen jälkeen vielä aivan alkuvaiheessa olevan uskonpuhdistuksen isän, Martti Lutherin käsissä.

Saarna ihmisen asemasta Jumalan edessä oli täysin muuttanut ajatuksen talonpojan arvosta. Jos Jeesus on kuollut minunkin puolestani, olen yhtä arvokas Jumalan silmissä kuin tuo komeassa linnassaan asuva aatelismies.

Kansa katsoi Lutheriin, julista meille myös ajallista evankeliumia, sillä me kärsimme syvästi. Oikeutta, vapautta, toimeentuloturvaa kuten Jumalan Sanassa Isrealin profeetat opettavat.

Vähän niinkuin juutalaiset muinoin katsoivat Jeesukseen, "vapautathan sinä meidät myös roomalaisten miehityksestä!"
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:23
Luther on jo 41 vuotias ja hänen päänsä on lopultakin kääntynyt avioliittoasioissa. Nimbschen sisterniläisluostarista tynnyrissä paennut Katherina von Bora on näköpiirissä, vaikka ensimmäisen kosinnan olikin jo torjunut.

Hän kirjoittaa vastauksen Swabian talonpoikien 12 artiklaan 19.4. 1525.

Lutherin vastaus talonpoikien huutoon on jännästi kaksiulotteinen.

Toisaalta hän varovaisesti sanoo, että monet heidän vaatimuksensa ovat oikeudenmukaisia ja nuhtelee ruhtinoita ja hallitusmiehiä heidän väärinkäytöksistään.

Mutta mies oli uskonnollinen nero. Hän vaistoaa talonpoikien Raamattuun vetoamisen takana jotain muuta, ja varoittaa että eivät kaikki talonpojat voi olla Jumalan valittuja ja heidän joukossaan on myös anti-Kristuksen ja saatanan omia.

Kristityn tie ei ole verinen vallankumous vaan rukous ja alistuminen - "kosto on minun, sanoo Herra".
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:27
Evankeliumi on vaarassa, kun siitä tahdotaan tehdä sinänsä oikeudenmukaisen ajallisen asian keppihevonen.

(tiedän että moni vallankumouksen teologi teroittaa kynäänsä nähdessään tuollaisen kirjoittamani patavanhoillisen lauseen, oikein perusporvarillis-kirkollisen kristinuskon tulkinnan)

Luther vetää rajan tarkasti ja oikein 1525 huhtikuussa, mutta erhtyi sitten myöhemmin kirjoittamaan samasta asiasta tavalla, josta on koitunut todellista vahinkoa Jeesuksen Kristuksen kirkolle ja evankeliumille.

voimme sanoa, että Luther voitti saatanan monasti mahtavalla tavalla, mutta joskus taas piru keräsi pisteet.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:40
Niin, takaisin Thomas Müntzeriin, jonka jätimme hetkeksi hänen saapuessaan elokuussa 1524 Mühlhauseniin.

Kaupunki oli sisäisen hallintonsa suhteen sekavissa oloissa. Thüringenin seudun talonpojat olivat levottomia ja Müntzerin lopunaikojen julistus ja maallisen vapautuksen sekotitaminen evankeliumiin oli saanut paljon kaikupohjaa myös Konstanza järven ympäristössä.

Uuden tuttavansa Heinrich Pfeifferin kanssa Müntzer laittoi heti tuulemaan syyskuun puolivälissä. He vaativat keskiluokan porvarien ja käsityöläisten nimissä 11 Mühlhausen artiklassaan kaupungin raadin erottamista ja sen korvaamista Jumalan Sanan mukaisella "ikuisella neuvostolla". Teokratiaa!
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:44
Syyskuun 27. Müntzer ja Pfeiffer karkoitettiin Mühlhausenista (hän oli siihen varmaan jo tottunut!) He viettivät ajan joulun yli Nünbergissä, mutta palasivat helmikuun puolivälissä 1525.

Mühlhausenin kaupunginhallitus erotettiin ja sen sijalle perustettiin nyt pastori Thomas Müntzerin mallin mukainen iankaikkinen Jumalan hallitus.

Ja niin herrat pastorit Müntzer ja Pfeiffer alkoivat hallita Mühlhausenin teokratiana, Jumalan pyhässä Sanassaan antamien ohjeiden ja lakien mukaan.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:48
Nyt tapahtui kummia, aivan taivaan merkkejä, jotka tuovat mieleen Uuden testamentin varoituksen Jeesuksen omille.

Se on hyvä pitää mielessä, kun hengellisillä rintamilla alkaa tapahtua.

"Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä. Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät. Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen, ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden." 2 Tess 2:9-12
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:51
Apostoli Paavalin vakavat sanat "eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät" tuo tämän hurjan näyn antikristuksesta aivan meidän jokaisen arkiseen elämään.

on ihmisiä, jotka rakastavat totuutta. ja on ihmisiä, jotka eivät sitä rakasta. Heidän käy huonosti, kun väkevä eksytys tulee, eivätkä he voi silloin eksyttäjää syyttää.

Miksi eivät opetelleet rakastamaan totuutta, johon Jumalan pyhä sana selvästi kehottaa?

ehkä sen takia, että totuuden kanssa ei ole helppoa elämää
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 12:56
Thomas Müntzer ei ollut pelkuri. Hän uskoi vakaasti, mitä opetti ja olis usein mierontiellä. Hän käynnisti ensimmäisen teokratian Mühlhauseniin, malli jota kalvainistit sovelsivat pitkin 1500-lukua Sveitsissä (kunnes kansa sai heistä Jumalan hallitusmiehinä tarpeekseen).

Saksan tuhatvuotinen valtakunta kesti tuollaiset 15 vuotta, eikö niin (1930-45).

Mühlhausenin "ikuinen hallinto" kesti alle kaksi kuukautta maaliskuun 20 toukokuun 15 1525.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:06
Niin niitä ihmeitä.

Huhtikuussa 1525 Mühlhausenissa esiteltiin hurravalle kansalle uusi lippu, valkoisella pohjalla oleva sateenkaari.

Lipussa luki upeasti latinaksi "Jumalan Sana on ikuinen" ja alla saksaksi "tämä on ikuisen liiton merkki"

Mitkä värit, mitkä sanat!

Perkele valkeuden enkelinä.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:10
Ei tosiaan pelkuri. Uuden lippunsa liehuessa pastori Thomas Müntzer lähti rohkeasti taisteluun vallanpitäjiä vastaan Jumalan nimissä kahdeksantuhannen talonpojan etunenässä.

Tulee mieleen Hamelnin pillipiipari, jonka soittoa lapset sokeasti kuuntelivat (järkyttävä kertomus lienee kaikuja Lasten ristiretken ajoilta, kun Saksan kylät olivat kuoleman hiljaisia, lapset olivat lähteneet Pyhälle maalle Jeesuksen hautaa vapauttamaan ja joutuneet Marseillesin orjakauppiaiden käsiin)
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:15
15 toukokuuta 1525 Müntzer joukkoineen saapui Frankenhausenin luo (nykyään Bad Frankenhausen Thüringenissä).

Miten kuten aseistautunut ja täysin kouluttamaton kahdeksantuhannen talonpojan joukko näki siellä vastassaan rautaisella kädellä ohjatun ammattiarmeijan.

Tämä jääkiekko-ottelu ei ollut tasavertainen.

Siellä oli meille jo tuttu Saksin vaaliruhtinas Fredrik Viisas, joka oli halunnut Müntzeriä hieman aikaisemmin Wittenbergissä jututtaa, mutta tämä oli kieltäytynyt.

Siellä oli Saksin herttua Yrjö ja Hessenin maakreivi Filip I joukkoineen. Joukot olivat etupäässä ammattilaisia palkkasotureita, Landknechten (taitaa olla sama sana kuin Oulun tiernapoikien nihti)
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:19
Fredrik oli Viisas ja lähetti säälimiensä talonpoikien luo neuvotteluihin edustajansa.

"Antakaa meille Thomas Müntzer ja lähtekää kotiin".

Talonpojat heinähalikkoineen katselivat rautahaarniskoissa olevia tuimia ja raakoja hampaisiin aseistettuja joukkoja, ja rupesivat miettimään, että entä jos sittenkin?

Ja silloin se tapahtui.

Hienoinen sade väistyi ja taivaalle Frankenhausenin ylle aukeni upea sateenkaari!

Talonpojat katsoivat kiehtovaa ilmestystä taivaalla, valkoista lippuaan, toinen toisiaan, hymyilivät ja alkoivat hurraten hyökkäyksensä ikuisen Jumalan Sanan turvissa.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:20
Hurskaita ja perkeleen harhaan johtamia talonpoikia kuoli Frankenhausenin taistelussa lähes 10.000.

Frederik Viisaan ja hänen liittolaistensa armeijasta kuoli neljä ja kaksi haavottui.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:24
Pastorit Müntzer ja Pfeiffer joutuivat vangeiksi.

Heidät vietiin Mühlhauseniin vankilaan, jossa heitä kiduttaen kuulusteltiin.

Müntzer pyysi saada viimeisen ehtoollisensa kirkon tavan mukaan ja hänet mestattiin 27. toukokuuta 1525.

Irtilyöty pää ja raadeltu ruumis laitettiin näytteille peloitukseksi muille kapinaa suunnitteleville.
MikkoL:
tarinaa on paljon, löydät lisää
http://www.geocities.com/Vienna/
Strasse/9298/zuefallig/bauernkrieg.htm
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:29
Bad Frankenhausenin kaupungissa on hieno museo tuon Talonpoikaiskapinan päättäneen kohtalokkaan taistelun muistoksi.

Museossa on nähtävissä hyvin puhutteleva taideteos.

Itä-Saksan kommunistisen hallinnon aikana pyydettiin vuonna 1989, että taiteilija Werner Tübke tekisi suurteoksen tästä proletaariliikkeen edelläkävijästä (eikö itä-Saksan luhistumisesta tosiaan ole tuon enempää aikaa?)

Werner poika ryhtyi hommaan ja teki mitä pyydettiin. Mutta syventyessään tapahtumiin hän järkyttyi kerrassaan, ja tilaajien toivoman proletariaatin voiton juhlinnan sijasta teosta sävyttää kaikkien osapuolten jättimäisen fiaskon painajaismainen tunnelma.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:33
Frankenhausenin katastrofin jälkeen loppuvuosi 1525 meni koston ja rankaisun merkeissä, joissa talonpoikien halut kapinoida sosiaalisten uudistusten puolesta sammutettiin kolmeksisadaksi vuodeksi ja heidän asemansa vain huononi.

kyllä pirua nauratti.

Satatuhatta Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan talonpoikaa surmattiin tuon vuoden kuluessa eikä kukaan tiedä sokaistujen ja järkyttävissä julkisissa kidutuksissa raajarikoiksi runneltujen lukua.

no mitäs Luther, jolta kansa oli pyytänyt apua ja jonka käynnistämään uskonpuhdistuksesta Thomas Müntzer oli Wittenbergissä saanut alkusysäyksen?
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:40
Luther oli huhtikuun 15 kirjoittanut sävyisästi vastauksensa talonpoikien 12 artiklaan.

Tuohon aikaan TV uutiset eivät olleet vielä olemassa, eikä radiokaan.

Hänelle alkoi valjeta tilanne vasta saarnamatkalla Saksiin ja Thüringeniin huhtikuun lopulla, kapinan ollessa pahimmillaan ja tuhansien luostarien, kirkkojen ja palatsien palaessa ja murhattujen aatelisten ja pappien ruhjottujen ruumiiden koristaessa maisemaa.

Toukokuun 5. 1525 Luther kirjoitti "Wider die sturmenden Bauern", jonka nimen kirjapainajat hänen luvallaan muuttivat vetävämmäksi "talonpoikien murhaavia ja ryöstäviä laumoja vastaan"
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:44
mainitsin lähteideni pohjalta edellä virheellisesti, että Fredrik Viisas oli Frankenhausenissa, mutta siellä oli hänen seuraajansa Juhani.

Fredrik oli sairaalloinen ja väsynyt ja toivoi kapinan ratkeavan itsestään, hän kuoli toukokuun 2. kun taistelu oli 15.

Luther ei vain kirjoittanut tuota hurjaa tekstiä, vaan kannusti ruhtinatia toimenpiteisiin.

Voi olla, että tuolla Frankenhausenissa oli talonpoikia vastassa Martti Lutherin suosituksesta koottu armeija rautamiehiä.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:48
Voit itse lukea Martti Lutherin hurjan kirjoituksen netistä
Wider die räuberischen und mörderischen Rotten der Bauern

http://www.luther.glaubensstimme.de/
luther43.html


englanninkielisenä käännöksenä

http://www.leedstrinity.ac.uk/
histcourse/reformat/
maincore/rupp6213.htm
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 13:52
Laitan lopusta vapaata (ja ehkä virheellistä) omaa käännöstäni

Rakkaat herrat, nyt teillä on mahdollisuus vapauttaa, pelastaa ja auttaa. Säälikää noita ihmisraukkoja (jotka talonpojat ovat pakottaneet mukaansa). Pistäkää, lyökää, surmatkaat kenet voitte. Jos itse kuotellet niin tehdessänne, teidän kävi hyvin! Autuaampaa kuolemaa ette voi saada kuin kaatua totellen jumalallista sanaa ja Room XIII käskyjä ja rakastaen palvellen lähimmäistänne jonka vapautatte helvetin ja perkeleiden siteistä.

Kuka kykenee, paetkoon talonpoikia kuin itse perkelettä: jotka eivät pakene, suokoon Jumala että he saisivat valon ja kääntyisivät. Jotka eivät käänny, suokoon Jumala että he eivät elämässään saisi kokea onnea eikä menestystä. Tähän jokainen hurskas kristitty sanokoon Amen!
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 14:01
Luther siis vaistoaa jotain syvempää talonpoikien kapinassa, jonka aiheuttamia epäkohtia hän kyllä tuntee ja on monessa samaa mieltä.

Mutta tämän liikkeen henki on hänelle vieras ja hän sanotuu siitä irti mahdollisimman jyrkin sanoin, ja ehkä myös taustalla vaikuttavin teoin.

Kesäkuussa 1526 kun talonpoikien kapinan jälkeinen teurastus on käynnissä hän kirjoittaa vielä yhden kirjoituksen, jossa puolustaa jyrkkää kantaansa.

Jos minulta kysyttäisiin, sanoisin että Martti Luther vaistosi hyvin sekavan hengellisen tilanteen oikein ja kompassi näytti oikeaa suuntaa.

Mutta äkkipikaisella kirjoituksellaan hän aiheutti samaan tapaan evankeliumin asialle pysyvää vahinkoa kuin kirjoituksellaan juutalaisia vastaan.

Siihen on Jeesuksen vastustajan myöhemmin ollut helppo tarttua ja nostaa sitä uudelleen esiin, esimerkiksi juuri lietsoessaan punaisten ja valkoisten välille kuolettavaa vihaa 1900-luvun alussa.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 14:23
että miten niin evankeliumi vaarassa

wikipedian asiantuntija kirjoittaa hyvin vakavasti ja mielestäni huomaamattaan osoittaen, mistä todella oli kysymys hengellisessä sodankäynnissä 1524-1525

"Uskonpuhdistuksen ajan tutkimuksessa Müntzer usein ohitetaan. Protestanttisille historioitsijoille hän on ohimenevä radikaali. Sosialistit omaksuivat Müntzerin varhaisen luokkataistelun esimerkkinä, koska hän ajoi tasa-arvoista yhteiskuntaa jossa omaisuus jaetaan."

"Uudemmissa tutkimuksissa suhtaudutaan tarkkaavaisemmin Müntzerin ajan olosuhteisiin. Hän symbolisoi yhtä niistä monista suunnista, jonka uskonpuhdistus olisi voinut varhaisimmassa vaiheessa saada."
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 14:27
Tuo viimeinen lause on totta ja oikeastaan hengelliseltä kannalta vertahyytävän kylmä.

Sillä tämä on voinut olla alakerran herran tavoite, antaa uskonpuhdistukselle uusi, konkreettinen suunta:

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi, joka hoitaa kärsivien yhteiskuntaluokkien ajalliset oikeudet kuntoon Jumalan Sanalla.
 Kirjoittanut: MikkoL, 30.06.2007 14:33
Jätän tämän palstan auki siltä varalta, että haluatte keskustella tai kommentoida aihetta.

Evankeliumin vastainen henkivaltojen sota ei suinkaan päättynyt talonpoikaiskapinaan 1525. kirjoitan näistä toisilla palstoilla.

Se oli oikeastaan varhainen avaus peliin, jossa evankeliumin saaneen Saksan kansa revittiin riekaleiksi.

Ranskassa aurinkokuningas tuhosi protestantit ja loi mahtavan uuden valtion - erään aikamme sekularismin peruslinnakkeen...

Kalmarin unionin maissa kuninkaat ottivat evankeliumin suojelukseensa, ja ne muodostavat maailmassa evankelisten kirkkojen suurimman alueen.

Sveitsissä kalvinistit, Alankomaissa anabaptistit ja kalvinistit, Englannissa anglikaanit...

Saksassa perkele repi koko maan. Tuolla kansalla on ollut Lutherista alkaen aivan erityinen rooli sekä Euroopassa että Jeesuksen Kristuksen asioissa.

No comments:

Post a Comment